Keuruun TKI-keskus-hankkeiden tulokset

 

Keuruun raskaan ajoneuvokaluston TKI-keskuksen kehittämis- ja investointihankkeet ovat päättyneet. Hankkeiden aikana Keuruulle toteutettiin TKI-keskus, joka mahdollistaa raskaan kaluston sähköisen voimalinjan monipuoliset kehittämistoimet. Digitalisen ohjauksen ohjelmointi ja tiedonkeruu toteutetuista ympäristöistä ovat TKI-keskuksen tärkeimpiä osaamisalueita. Tiedonkeruun avulla voidaan ajoneuvojen voimalinjan toimivuutta analysoida tarkasti ja monipuolisesti.

Hankkeen toteuksen aikana luotiin laaja yhteistyöverkosto, joka koostuu yrityksistä sekä tutkimus- ja oppilaitoksista. Hanke osallistui myös VTT:n hallinnoimaan SixHove-hankkeeseen, joka jatkuu syksyyn 2025 asti. SixHove-hankkeessa tuotettiin Suomen kestävän raskaan tieliikenteen tiekartta 2035. Lisää aiheesta löytyy Business Finlandin tiedotteesta. Oppilaitosten kanssa tehtiin yhteistyötä kaikkien opetusasteiden kanssa. Tärkeimmät kumppanit olivat Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jamk, Tampereen yliopisto, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia sekä Sastamalan koulutuskuntayhtymä Sasky. Keuruun TKI-keskus toi oman panoksensa raskaan sähköisen ajoneuvokaluston sekä logistiikan koulutuksiin.

Uusiutuvan energian varastointia kehitettiin yhdessä Keuruun Sähkön kanssa. Keuruun TKi-keskuksella on oma kehittämiseen tarkoitettu mobiili energiavarasto. Sen lisäksi toteutettiin pilottikokeilu Keuruun Sähkön ja Tampereen ammattikorkeakoulu TAMKin kanssa. Mobiili energiavarasto liitettiin osaksi Keuruun aurinkovoimalaa ja ylijäämäenergia varastoitiin yökäyttöä varten akustoon. Pilotti tuotti tarpeellista dataa jatkokehitystä varten.

 

Hanke toimi uranuurtajan myös raskaan sähköisen ajoneuvokaluston rekisteröintiin ja muutoksiin liittyvissä viranomaisvaatimusten selvittämisessä. Dieselkäyttöisen raskaan ajoneuvon muuttaminen sähkökäyttöiseksi ei ole teknisesti kovin yksinkertainen asia ja viranomaisvaatimukset ovat vielä oma lukunsa muutosprosessissa. TKI-keskus on kuitenkin saanut selvitettyä ja kehitettyä tätäkin prosessia yksinkertaisemmaksi omalla panoksellaan.

TKI-keskus on toteuttanut mallin parametrisesta sähköisestä voimalinjasta, jossa parametrejä muuttamalla voidaan tehdä erilaisiin tarkoituksiin soveltuvia sähköisen voimalinjan perusratkaisuita. Hyvänä esimerkkinä on Pietarsaaressa testiajon aloittanut 76 tonninen konversioauto, jolla on kuljetettu jopa lähes 200-tonnisia hakekuormia. Auton käyttö tuottaa merkittävää dataa jatkokehitystä varten.

Hankkeen aikana rakennettiin myös konsepti Keuruulla sijaitsevan Puolustusvoimien entisen ajo-opetusradan muuttamisesta TKI-käyttöön. Konseptilla haettiin omaa kehittämis- ja investointihankekokonaisuutta Keski-Suomen liitosta. Hanke on alkanut 1.4.2025 ja jatkuu 31.12.2027 asti. Toteutettava TKI-ympäristö käsittää paitsi itse radan myös uusiutuvan energian varastointiin ja hyödyntämiseen liittyviä toimenpiteitä. Ilman varsinaista yleistä sähköverkkoa toimiva off-grid-lataus on yksi tärkeimmistä kehitystoimenpiteistä.