Kehittämisyhtiö Keulink Oy:n tehtävänä on hallinnoida alueen hankkeita sekä ideoida niitä yhdessä paikallisten elinvoimatoimijoiden ja yritysten kanssa.
Keulink auttaa hankeidean suunnittelussa, rahoitushaussa ja hallinnoissa. Kysy lisää myös yritysryhmähankkeista meiltä Keulinkilta. Soita yritysneuvoja Leila Piipalle 0400 314190 tai ota yhteyttä lomakkeen kautta.
Keulinkin hallinnoimat hankkeet
Keuruun TKI-keskus
Keuruun sähköisten hyötyajoneuvojen TKI-keskuksen digitaalisen ympäristön investointihanke
Investointihanke liittyy Keuruun sähköisten hyötyajoneuvojen TKI-keskus kehittämishankkeeseen. Tässä investointihankkeessa hankitaan Keuruun TKI-keskuksen IoT -ympäristö älykkäitä sovelluksia ja tiedonkeruuta varten sekä TKI-keskuksen perustoimintoja varten tarvitaan kattava ohjelmointiympäristö sekä fyysinen energiavarasto.
Keuruun raskaan sähköisen kaluston TKI-keskus- hanke yhdistää aiemman perinteisen raskaan ajoneuvokaluston ja sähköisen raskaan kaluston tutkimustoiminnan puitteissa kehittyneen tietotaidon uudenlaiseksi TKI-toiminnaksi Keuruulla.
Keuruun Valot
Keuruun Valot -hanke
Toteutusaika on 1.9.23-31.7.25 ja alueena on Keuruu.
Hakijana on Kehittämisyhtiö Keulink Oy ja hanketta toteutetaan yhdessä hankkeeseen sitoutuneiden Keuruun kylien sekä Keuruun kaupungin kanssa. Hankkeelle on saatu vihreää valoa Vesuri-ryhmä ry:stä, mutta odotetaan vielä vahvistusta Ely-keskuksesta. Hanke on käynnistetty omalla riskillä Keulinkin toimesta.
Keuruun Valot- hankkeen tavoitteena on luoda Keuruun alueelle ympärivuotinen elinvoimatapahtumien kokonaisuus.
Hankkeen avulla kehitetään tapahtumia myös vuoden kaikkein pimeimpään aikaan työnimellä Keuruun Valot-tapahtumakokonaisuus. Tapahtuma pilotoidaan 1-3.12.2023 viikonloppuna.
Hankkeen kohderyhmänä ja hyödynsaajina ovat kylät, seurakunnat, yritykset, yhdistykset ja asukkaat sekä matkailijat.
Hankkeen projektipäällikkönä toimii Jonna Heinonen
jonna.heinonen@keulink.fi
Sauna satama
Sauna satama -hanke
Keulink on hakenut rahoitusta Leader-ryhmä Vesuri ry:ltä aktivointihankkeeseen, jonka tavoitteena on lisätä elinvoimaa ja yritysten yhteistyötä ja koota yritysryhmähankkeita Ahtolan satama-alueen palveluiden ja jo olemassa olevien saunayrittäjien myös kansainväliseen kehittämiseen. Hanke aloitetaan, kun rahoituspäätös on saatu Keski-Suomen Ely-keskukselta.
- Hankkeessa asiantuntijat selvittävät miten Ahtolan sataman alueelle suunniteltu saunarakennusinvestointi voitaisiin toteuttaa kestävällä, vastuullisella ja kannattavalla tavalla. Kartoitetaan mitä palveluja alueelta uupuu, millaisia palvelupaketteja alueelle voitaisiin rakentaa, miten ja kuka nämä voisi toteuttaa.
- Kartoitetaan ja aktivoidaan avoimesti yrityksiä, jotka lähtisivät kehittämään uusia tai olemassa olevia palvelujaan yksin ja/tai yhteistyössä muiden satama-alueen toimijoiden kanssa.
- Tavoitteena on saada yksi-kaksi yritysryhmähanketta käynnistettyä aktivointihankkeen tuloksena: yritysryhmähanke satamasaunan ja -alueen ja toinen alueen jo palveluita tuottavien saunayrittäjien yritystoimijoiden liiketoiminnan ja palvelumallien sekä kansaivnäliseen kehittämiseen.
- Hanke jatkaa aikaisemman Satamat ja Reitit hankkeen lopputuotosten käytäntöönpanoa
- Ulkopuolista asiantuntijuutta tarvitaan palvelukoseptien selvittämiseen sekä kilpailu- ja markkinointikartoitukseen, saunapalveluiden kansainväliseen kehittämiseen ym.
- Hanke toteutetaan marraskuu 2023- kesäkuu 2024 välisenä aikana. Toteutusalue on Keuruu ja lähialueet. Hakijana on Kehittämisyhtiö Keulink Oy. Tuki haetaan Leader-ryhmä Vesuri ry:ltä.
Parhaat työnantajat
Parhaat työnantajat -hanke
Parhaat työnantajat – hankkeen avulla luodaan Keuruun pk-yrityksille uutta kasvua ja kehitetään työnantajataitoja. Hanke edistää koko alueen elinvoimaisuutta. Hankkeessa tuetaan yrityksiä löytämään uusia avauksia mm. vihreän siirtymän tuomiin haasteisiin. Edistämme hankkeen avulla ilmastonmuutoksen hillintää mm. pk-yritysten vastuullisuustietoisuutta lisäämällä. Hankkeen toteutusaika 1.1.2024-31.12.2025. Hanke on EU:n osarahoittama ja rahoittajana toimii Keski-Suomen Liitto, JTF -rahasto. Projektipäällikkö Hanna Määttä, hanna.maatta@keulink.fi, 040 150 5938.
Tarve
Yrityskäyntiemme ja Keuruun alueen metallibarometrin perusteella yritykset tarvitsevat lisää osaavaa työvoimaa, vastuullista työnantajaosaamista sekä digitaalisia työkaluja näihin kasvua rajoittaviin haasteisiin. Yrityksillä on lisäksi tarvetta verkostoitua alueen muiden yritysten kanssa mm. työvoimapulan ratkaisemiseksi. Työttömien määrä on kasvussa alueellamme, samalla kun työnantajat tuskailevat osaavan työvoiman perään. Sekä digitaalista että fyysistä verkostoitumista tarvitaan myös työvoiman tehokkaaseen hyödyntämiseen ja osaamisen jakamiseen sekä työvoimatarpeen ennakointiin. Vastuullisuus toimittaja/alihankinta-arvoketjuissa on ja tulee olemaan merkittävää. Yrityksillä on edelleen tarvetta kasvattaa tietoisuuttaan ympäristöystävällisistä ja vastuullisista vaihtoehdoista ja toimintatavoista yrityksen kasvun tukena ja varautumisessa vihreään siirtymään.
Tavoitteena on saada Keuruun pk-yrityksiin osaavaa työvoimaa, alueellisia koulutusmahdollisuuksia työntekijöille ja kehittää työnantajataitoja. Yritykset verkostoituvat. Tavoitteena on myös löytää erilaisia vastuullisen toiminnan keinoja ja osaamista digitaalisuuden hyödyntämiseen.
Tavoitteet pk-yritysten kasvun edistämiseksi.
- Työnantajataitojen ja johtajuuden kehittyminen – veto- ja pitovoima
- Osaavan työvoiman saaminen yrityksiin
- Vastuullisuus
- Yritysten verkostoituminen sekä elinvoiman ja yritysten kasvu
- Digitalisaation hyödyntäminen
Tulokset
Yrityksissä on osaavia ja vastuullisia työnantajia, joilla on osaavia työntekijöitä. Tuottavuutta on pystytty lisäämään mm. digitalisaation avulla, yritysten liikevaihto kasvaa ja työvoiman saatavuus paranee. Alueella on aktiivinen yrittäjien verkosto. Yritysten toiminta on vastuullista ja yritykset ovat vastaanottavaisempia uusille teknologioille ja toimintatavoille sekä digitalisaatiolle. Yrityksillä on parempia valmiuksia yritystoiminnan ennakointiin.
Vaikuttavuus
Hankkeen tuloksena alueelle syntyy yritysten fyysinen ja digitaalinen yhteistyöverkosto. Hankkeen jälkeen yritysten valmiudet vastata vastuullisuus tavoitteisiin kasvavat. Yrityksissä saadaan käyttöön uusia työvoiman täsmäkoulutus- ja rekrytointimalleja ja alueellisia koulutusmahdollisuuksia on tehostettu. Yritysten veto- ja pitovoima on kasvanut. Hanke on omalta osaltaan vaikuttanut siihen, että yritysten osaaminen sekä uskallus lähteä kehittämään yritystoimintaa ja investoimaan on kasvanut. Yritykset ovat oppineet hyödyntämään Keuruun TKI-keskuksen palveluita ja niitä kehitetään yhdessä yritysten tarpeisiin perustuen.
Hankkeen kampanjoihin:
Parhaat paikalliset -kampanja
Suomi Puhuu -elinvoimaseminaari
Kumppanihankkeet
Revanssi
Hanke on päättynyt https://www.jamk.fi/fi/projekti/revanssi
Hanketta rahoittivat Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR, Keski-Suomen liitto) ja hankkeen hallinnoija Jamk sekä osallistujaorganisaatiot Witas Oy, Karstulanseutu Oy, Keulink Oy ja Oulun yliopiston mikroyrittäjyyskeskus MicroENTRE®.
Toleranssi
Hanke on päättynyt https://www.jamk.fi/fi/projekti/toleranssi
Hanketta rahoittivat Euroopan sosiaalirahasto (ESR; Keski-Suomen liitto) ja hankkeen hallinnoija Jamk sekä osallistujaorganisaatiot: Kehittämisyhtiö Witas Oy, Kehittämisyhtiö Karstulanseutu Oy, Kehittämisyhtiö Keulink Oy, Oulun yliopiston mikroyrittäjyyskeskus MicroENTRE®. REACT-EU-hankkeet rahoitetaan osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosto toteuttamia toimia.
Hankkeessa tapahtunutta:
Jos olet uskaltanut perustaa yrityksen, uskallat myös…
”Entä jos joku ajattelee, että mitä se itseään tuolla tavalla nostaa esille? Tai jos kukaan ei tykkää siitä postauksesta, minkä teen?”
Pienyrittäjä on kaikkien alojen asiantuntija, joka hoitaa omassa yrityksessään tuotannon, myynnin, talouden ja työhyvinvoinnin lisäksi myös markkinoinnin. Hänellä ei ole markkinointiosastoa, jonne voisi lähettää toimeksiantoja, ne löytyvät ihan omalta työpöydältä. Ja siitähän ne on helppoa sipaista syrjään, varsinkin, jos kyseessä on someen tehtävät postaukset. Kun kyselen yrittäjiltä, minkä vuoksi somekanavat ammottavat tyhjyyttään, vaikka sesongin pitäisi olla kuumimmillaan, tullaan mitä erikoisempiin syihin.
Kiireen taakse on aina turvallista piiloutua, mutta jos en päästä yrittäjää näin helpolla, sieltä alkaa löytyä erilaisia pelkoja. Entä jos kukaan ei tykkää siitä postauksesta, minkä teen?
Postausten tykkäykset ovat mukavia ja niistä pitävät myös somekanavien algoritmit, jotka nostavat sitä paremmin esille. Mutta jos jokin postaus jää vähälle huomiolle, mitä sitten? Yleensä kyselen, mahtaako yrittäjä itse käyttää aikaansa tutkimiseen, miten muiden postaukset ovat saaneet huomiota. Yrittäjää naurattaa; ei hän tuollaiseen ehdi käyttää aikaa. Eipä sellaiseen siis muutkaan käytä aikaa. Ja jos käyttävät, niin heillä saattaa olla syvempiä huolia elämässään. Samoin kuin heillä, jotka netissä ikävästi kirjoittelevat. Lähtökohtaisesti ihmiset ovat kuitenkin eniten kiinnostuneita omista asioistaan.
Yrittäjä on yrityksensä kasvot, halusi tai ei. Ihmiset asioiden takana kiinnostavat ja yrityksen arkisista asioista kertovat postaukset ovat inhimillisiä ja samaistuttavia. Eli kiinnostavia. Samoja yrityksen kuulumisia, joita jutustelee tutuille kaupan kassajonossa, voi kirjoittaa someen.
Mielestäni tähän on hyvä nyrkkisääntö: jos omat tarkoitusperät ovat hyvät, voi olla rohkeasti mitä vaan. Jos tarkoituksena on toimia epärehellisesti tai aiheuttaa muille ikäviä tuntemuksia, kuten kateuden tunteita, kannattaa harkita uudelleen. Mutta jos omalla rohkeudellaan haluaa kasvattaa liiketoimintaansa tai vaikkapa aiheuttaa somepostauksella hymyn värähdyksen lukijalle, niin silloin tarkoitusperät ovat hyvät.
Rohkeus kasvaa vain harjoittelemalla ja tekemällä asioita, joita haluaisi, mutta ei uskalla. Jos olet uskaltanut perustaa yrityksen, uskallat kyllä viestiä sen palveluista. Asiakkaat saattavat jopa toivoa sitä.
Minna Liminka on sparrannut 13:a yritystä Jamkin hallinnoimassa Toleranssi-projektissa (ESR) pohjoisessa Keski-Suomessa ja Keuruun seudulla. Kantavana teemana on ollut muutoskyvykkyys ja sen vahvistaminen. REACT-EU-hankkeet rahoitetaan osana Euroopan unioni COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.
Elinvoimapilotti
Keulink on mukana digitaalisessa palvelukokeilussa, jossa kuntien yritysneuvojat ja valtakunnallisesti tunnetut yrityselämän asiantuntijat ovat yrittäjien käytettävissä digitaalisen työkalun, Kasvuyritysanalyysin avulla. Palvelu sopii yrityksille, joilla on tarve uudistaa tai kehittää tuotetta/palvelua/liiketoimintaa. Palvelu on osallistujille maksuton.
Jos haluat kokeilla työkalua, niin TÄSSÄ linkki esittelysivuille!